Dominanta. Szereg szczegółowy.

Zapraszam do obejrzenia lekcji na YouTube!

Poniżej na przykładzie zostanie omówiony sposób liczenia dominanty w szeregu szczegółowym. Oto treść zadania.

Zadanie

Grupa studentów studiujących w Sopocie w styczniu 2008 roku pisała zaliczenie ze statystyki. Oto oceny z tego zaliczenia:

Polecenie:

Podaj wartość i interpretację: dominanty.

Rozwiązanie:

Dominanta czyli wartość, która dominuje. Wartość, która występuje najczęściej.

Ale jaka wartość?

Kilka linijek wyżej napisałem, że wszystko, co liczymy i interpretujemy dotyczy cechy zmiennej. W naszym przypadku oceny z zaliczenia. Czyli aby odnaleźć wartość dominanty wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie: jaka ocena dominuje? Jaka ocena występuje najczęściej? Jaką ocenę studenci otrzymywali najczęściej?

Rzut oka na oceny studentów i już wiemy, że najczęściej studenci otrzymywali z zaliczenia piątki. Czyli dominanta równa się 5. Tak! To takie proste! Dominantę oznaczamy dużą literą D. Zatem możemy zapisać:

D = 5

Interpretacja dominanty.

Studenci najczęściej otrzymywali z zaliczenia piątkę.

lub

Najczęściej występującą oceną z zaliczenia była piątka.

A co jeśli np. trójek byłoby tyle samo co piątek? Wówczas nie ma dominującej oceny, czyli nie ma dominanty!

I to na tyle! Zapraszam do następnych lekcji!

Komentarzy: 7

  1. małe sprostowanie do ostatniego zdania dot. zadania.
    Gdyby było tyle samo trójek co piątek to byłyby dwie dominanty (zadanie/rozkład dwumodalny).
    Gdyby wszystkich ocen od 1 do 5 było po tyle samo to wtedy nie ma mody (zadanie amodalne).
    A w powyższym zadaniu jest tylko 1 moda (jednomodalne).
    dziękuję

  2. A nas uczono,że jak są dwiewartości dominujące to nie ma dominanty vztli tak jak powyżej wyjaśnia autor .

  3. ewelina,

    najwyraźniej są dwie szkoły :)
    Mnie też tak uczyli ale znalazłem również książki gdzie przedstawiano “wersję” KinGa.

    Pozdrawiam,
    Przemek

  4. Ja się nauczyłam, że jeżeli są dwie wartości dominujące (tyle samo 3 co 5) to wówczas jest to 1 z 3 warunków, że nie liczymy dominanty. Tak jak mówi autor.

  5. Moim zdaniem takim sposobem powinniśmy uczyć się wszyscy. Denerwuje mnie ten niejasny system nauczania, gdy w klasie każdy boi powiedzieć nauczycielowi że nie rozumie i kiwa głową że rozumie. Brawa dla Pana autora. Lekcje, w amerykańskim stylu, super, pozdrawiam serdecznie!!! :)

  6. Boju TO JEST SUPER BARDZO BARDZO POMOCNE

  7. Bardzo dobrze uczysz szacun dla ciebie. Umiesz tlumaczyc

Dodaj swój komentarz